رژیم غذایی بی کیفیت و دیابت نوع 2 به یک میزان سبب تخریب کلیه ها می شوند

11 مه 2016- مصرف منظم غذاهای بی کیفیت (junk food) به اندازه ی دیابت نوع 2 سبب تخریب کلیه ها می شود. محققان دانشگاه Anglia Ruskinدر کمبریج به بررسی تأثیر مقاومت به انسولین، قند یا چربی بیش ازحد(که تحت  تأثیر انتقال دهنده های گلوکز افزایش می یابد) بر کلیه ها  پرداختند.

به مدت 5 و 8 هفته به ترتیب، گروهی از موشهای صحرایی با غذای پرچرب و پرکالری یا رژیم غذایی junk food مانند شکلات و بیسکویت تغذیه شدند. سپس این موشها با موشهای مبتلا به دیابت نوع 2 مقایسه شدند.

 محققان با بررسی مقدار قند خون حیوانات و تعداد انتقال دهنده های گلوکز(GLUTو SGLT) درکلیه ها دریافتند که مشکلات مرتبط با انتقال دهنده های گلوکز می تواند سبب بروز مشکلات در ارگانهای داخلی شود و نقش محوری در بروز دیابت دارد.

 آنها همچنین دریافتند که موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 دارای مقادیر زیادی از انتقال دهنده های خاص و پروتئینهای تنظیمی هستند، افزایش این انتقال دهنده ها و پروتئینهای تنظیمی در موشهایی که با رژیم های غذایی ناسالم تغذیه شده بودند نیزمشاهده گردید. این مشکلات با خوردن رژیم پرکالری ایجاد می شود و می تواند خطراتی را برای سلامت اندام های داخلی بدن ایجاد کند اما یافتن راهی برای متوقف کردن انتقال گلوکز در کلیه ها می تواند از تخریب مربوطه جلوگیری کرده و مقدار قند خون آنها را کاهش دهد.

 نویسنده ی این مقاله دکترChichgerمی گوید: رژیم غذایی غربی شامل مقادیر زیادی غذاهای بی ارزش(junk) و چربی است، دانشمندان هم اکنون از ارتباط مصرف بیش از حد این مواد غذایی و افزایش اخیر شیوع چاقی و دیابت نوع 2 آگاه شده اند.

دکترChichgerمی گوید: درمطالعه ی ما مشخص گردید دیابت نوع 1 و 2 سبب بروز تغییراتی درانتقال گلوکز در کلیه ها می شود اما junk food و رژیم غذایی پرچرب نیز سبب ایجاد تغییراتی بسیار مشابه با تغییرات مشاهده شده در دیابت نوع 2 می گردند.

یک درمان جدید برای بیماران دیابتی، مسدود کردن انتقال گلوکز در کلیه ها برای کاهش قندخون است درک تأثیر تغذیه بر انتقال قند در کلیه ها و اینکه ممانعت از آن می تواند این تغییرات را معکوس کند، می تواند به حفاظت از کلیه ها در برابر تخریب بیشتر کمک کند.

نتایج این تحقیق درمجله ی UCL Discoveryمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/junk-food-diet-causes-similar-kidney-damage-as-type-2-diabetes,-study-reports-98426894.html